Asbestattest bij verkoop

De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd vóór 2001 in kaart brengen. Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil ze Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken.

Daarom wordt vanaf 23 november 2022 een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen met bouwjaar van vóór 2001. Tegen 1 mei 2025 moet het asbestattest voor de gemeenschappelijke delen er zijn.  Terwijl tegen 2032 iedere gebouweigenaar over een asbestattest moet beschikken. Bij verhuur is de eigenaar die over een asbestattest beschikt, verplicht om een kopie te bezorgen aan de (nieuwe) huurders. 

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. 

Een asbestinventarisatie en de opmaak van een attest kan enkel uitgevoerd worden door een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie. Daartoe heeft de gecertificeerde asbestdeskundige een opleiding gevolgd, een examen afgelegd en een certificaat verkregen van een certificatie-instelling. De erkende certificatie-instellingen voeren controles en audits uit om na te gaan of de inventarisaties correct zijn uitgevoerd.